*
Er biologisk slektskap irrelevant for menneskenes
liv?
Av
Marianne Haslev Skånland
***
Artikkelen ble først publisert i Det Liberale
Folkepartiets tidsskriftet
Liberal for individuell frihet, vol. 5 No. 3, desember
2007.
Den finnes også på Forum Redd Våre
Barn.
***
I Liberal 5:2 juni 2007 har Geir Levi Nilsen et kritisk
innlegg, "Familiereparatør og genetisk detektiv", mot Tore
Strømøys programmer "Tore på Sporet". Nilsen refererer
særlig til ett av programmene, hvor møtet mellom en
biologisk mor fra Sør-Amerika, hennes sønn adoptert til
Norge og dennes adoptivforeldre ikke var noen suksess.
Nilsen forbinder blant annet slike programmer/reportasjer
med religiøse, reaksjonære kretser som "gnåler" om
kjernefamiliens uerstattelighet, og han retter sin
argumentasjon mot politiske trender og mediabildet, samt
mot det han ser som uheldige sideeffekter av genetisk
forskning. Han uttrykker at "Familien kan være en eksplosiv
enhet" og mener så vidt jeg forstår at den like gjerne er
negativ som det motsatte.
Følelser
For 30 år siden ville jeg sannsynligvis ha trodd omtrent
det samme som Nilsen angående familier, sosialt liv, og
genetisk/biologisk slektskap. En slik oppfatning lar seg
imidlertid vanskelig opprettholde hvis man tar i
betraktning omfattende forskning som foreligger om
biologisk slektskap, adopsjon og annen oppfostring av barn
hos andre enn egne foreldre eller nære slektninger. Det er
blitt klart at slektskap fører med seg en spesiell type
følelser av samhørighet mellom nær slekt og
fjernhet/fremmedfølelse overfor ikke-slektninger. Slike
følelser oppfattes ofte som irrasjonelle fordi de får
individene til å foretrekke personer og miljøer uten hensyn
til om dette gir materiell uttelling eller andre fordeler.
Følelsene er en langt sterkere drivkraft enn man skulle
tro, og det lar seg faktisk vise at slektsfølelse egentlig
ikke er irrasjonelt i det hele tatt.
Forholdet
foreldre-barn er evolusjonært utviklet
Slektsbånd hviler på forholdet mellom foreldre og eget
avkom. Det er selvsagt naturgitt, og drivkraften på
biokjemisk nivå er mekanismen hvorved gener dupliserer seg
selv og føres videre. Det kan bare bli resultatet hvis det
individet som er bærer av genet, formerer seg. Genets
"interesse" er altså sammenfallende med individets
interesse.
Avkommet må i mange arter beskyttes, mates og hjelpes til
mer voksen alder. Hvis foreldre ikke ga slik hjelp, ville
ungene ha små sjanser til å overleve, og slektslinjer uten
noe foreldreinstinkt til å gi omsorg og beskyttelse for
avkommet ville derfor – i den grad de noen gang har funnets
– dø ut i konkurranse med andre hvor foreldrene hjelper
barna frem. Det samme ville skje hvis foreldres
omsorgstrang rettet seg udiskriminerende mot hvilke som
helst barn. Da ville foreldrene A bli gjenstand for
parasittisme fra andre individer B, som ville få A til å
hjelpe frem B's barn på bekostning av A's egne barn. A's
uselviske gener blir derfor ikke ført videre. Blant alle
arter hvor avkommet trenger foreldreomsorg for å klare seg,
er de slektslinjer som har overlevet de hvor foreldre har
sterke instinkter til å gi omsorg og beskyttelse, og hvor
instinktene prioriterer egne barn.
Man kunne tro at mennesker, med sin – evolusjonært nyere –
store kognitive hjernekapasitet og sin evne til å håndtere
sekundær og langsiktig informasjon på basis av språk,
kanskje hadde svekkede foreldre-instinkter og styrte sin
adferd på mer opportunistisk vis. Men dette viser seg å
ikke være tilfelle, prioriteringen av egne barn er like
klar hos mennesker. Dette er også som forventet, hvis jeg
har forstått det rett: Nye evolusjonære tilpasninger som
vinner frem blokkerer ikke tidligere tilpasninger som
fremdeles er gunstige. Tvert imot vil de nye supplere eller
lette de tidligere etablertes funksjon.
Parasittisme finnes og adopsjon og annen
fremmed-oppfostring finnes, og kan være ekstrem som hos
gjøk. Men detaljer og helhet i hvordan dette foregår viser
klart at det nettopp ikke er normaltilfellet, og at det
bare kan eksistere som randfenomen til en solid kjerne av
normaltilfeller.
Evolusjonspsykologene Daly & Wilson (1998, særlig s
8-17, 62-66) gir en god fremstilling av denne mekanismen og
dens følger for foreldre-adferd. Resonnementet forklarer
hvorfor foreldre er "myrsniper", som i eventyret: Enhver
synes best om sine
barn.
Langvarig
forhold mellom partnere har mindre støtte fra
naturen
Relasjonen mellom ektefeller/partnere er av en annen art
(Daly & Wilson 1983). Nært slektskap mellom foreldre
fører til lavere fertilitet og dårligere
overlevelsesmulighet for avkommet. Det er tydeligvis så
genetisk uheldig at komplekse arter har utviklet
avverge-reaksjoner mot innavl. Unngåelse av incest både
mellom foreldre/barn og mellom søsken er påvist i mange
arter av pattedyr, så som rhesus-apekatter, mus,
præriehunder. Studier av barn oppdratt idealistisk som om
de var brødre og søstre i israelske kibbutzer har vist at
de ikke har inngått kjærlighetsforhold til hverandre, og
blant flere tusen gifte voksne ble det ikke funnet et
eneste ekteskap mellom partnere oppdratt sammen. I en
spesiell form for ekteskapsinngåelse på Taiwan blir paret
viet allerede som små barn og blir oppdratt sammen. Slike
ektepar har rapportert større vanskeligheter med
seksuallivet, mere utroskap, flere skilsmisser og færre
barn enn vanlig. (ibid, s 304-7: "Incest and exogamous
marriage rules").
Partner-forhold har derfor nettopp ikke nære slektskapsbånd
som støtte, og trenger gjerne både sex, tilvenning og vane,
tilstedeværelse, felles barn som begge er glad i, praktiske
fordeler og samfunnssanksjoner for å bestå over tid.
Menneskers barn behøver under enkle leveforhold mer enn én
forelder til å klare omsorg og oppdragelse over mange år. I
dagens situasjon stiller staten opp med ytelser som gjør at
en enslig forelder kan klare seg og klare barna allikevel,
skjønt ikke like lett som to. Av resultatet i form av
antall brutte parforhold kan vi avlese hvor mye mindre
interessefellesskap der er mellom partnere enn mellom
foreldre og barn.
Familie versus
andre konstellasjoner
Resonnementet ovenfor gir en evolusjonær-genetisk
forklaring på hvorfor foreldre føler at de må ha sine barn
hos seg og hvorfor barna føler at de må være hos sine egne
foreldrene og søker å være nær dem når verden utenfor er
usikker, truende, vond eller vanskelig. Jeg kjenner heller
ikke til noe annet brukbart forsøk i forskningslitteraturen
på å forklare denne adferden. Hvis barn og foreldre ikke
hadde et instinkt til å søke sammen og holde sammen, ville
foreldrene ikke kunnet gi omsorg og beskyttelse i praksis
og barna ville ikke kunnet få den, og ville da stå langt
mere utsatt for verdens farer. En nærmest selvfølgelig
prioritering av familiesamhold er derfor høyst rasjonell.
Det betyr ikke at familieforhold alltid er idylliske. Noen
er mislykkede, og der er plenty av problemer og gnisninger.
En husholdning er et fellesskap som skal fylle flere
funksjoner for medlemmene. Hvis disse funksjonene ikke
ivaretas av nære slektninger, som har en naturbasert
kjærlighet og samhørighet, pietet og lydhørhet for
hverandre, må de ivaretas av andre konstellasjoner av
personer. Og i så tilfelle er forekomsten av problemer og
konflikter og mistilpasning og hat mere omfattende og
uoverkommelig, og antall slike konstellasjoner som går i
oppløsning tilsvarende større. Dette er alvorlig for barna,
som sterkest er avhengige av at fellesskapet fungerer.
Konflikter, vold og mishandling er overrepresentert i
barnehjem og fosterhjem over alt hvor slike har vært
undersøkt skikkelig og brakt frem i lyset (myndigheter i
alle land, også Norge, har en tendens til å skjule sånt så
godt de kan).
Daly og Wilsons egen forskning om mishandling av barn
(dokumentert i flere artikler i tillegg til ovennevnte bok
fra 1998) dreier seg om stebarn, og viser opptil flere
dusin ganger høyere forekomst i stefamilier enn i familier
med begge biologiske foreldre – og også høyere forekomst
enn i énforelder-familier. Det dreier seg om saker med
kjent gjerningsmann, og det er steforelderen som forårsaker
den forhøyede forekomsten. Overhyppigheten av mishandling
utført av steforeldre i forhold til den utført av
biologiske foreldre er større jo mer alvorlig mishandlingen
er, og spesielt der det dreier seg om drap, som også er de
sakene der registreringen er mest pålitelig og ikke kan
bortforklares. Steforeldre som mishandler eller dreper
bruker mere smertefulle metoder enn biologiske foreldre som
gjør det samme. Andre variabler som generell voldelighet,
barnas og de voksnes alder, kjønn, utdannelse, familiens
størrelse, økonomi osv er kontrollert for i undersøkelsene.
Alle forskningsrapporter om oppfostring av barn i barnehjem
og fosterhjem forteller samme historie om hvordan det
oppleves og hvordan det går: De fleste fosterbarn blir
rastløse, de lengter hjem og drar tilbake til foreldrene så
fort de blir fri, de blir bitre og ofte asosiale,
"oppdragelsen" fra de fremmede preller av på dem fordi de
vet at dette er ikke mennesker som elsker dem av hjertets
grunn, men som holder på dem av andre hensyn og ikke
sjelden med makt. Og resultatet: Fosterbarn i forferdende
antall har opptil mangedoblet frekvens av sykdom, både
fysisk og psykisk; uførhet; tidlig død, blant annet ved
selvmord; elendig utdannelse; arbeidsløshet; oppløste
parforhold; kriminalitet; alkoholisme og stoffmisbruk.
Fra Sverige er Vinnerljungs bok (1996) meget kjent. Et par
sitater derfra:
"Men ett av vårdformens grundläggande problem är att den
har svårt att ge just stabilitet, både "objektivt" .....
och som en upplevelse till fosterbarnen." (s 90);
"Alla studier visar likartade eller sämre [dårligere]
resultat för fosterbarnen när de jämförs med hemmaboende
barn från riskgrupper eller liknande. ....
Sammanfattningsvis: vissa variationer finns men ingen har
funnit att fosterbarnen klarat sig bättre." (s 78).
Vinnerljung arbeider i sosialvesenet og likte ikke helt de
resultater han selv kom frem til. Han har senere prøvet seg
med at "alt er mye bedre nå, med nye metoder", men intet
tyder på at hans avhandling er foreldet, dessverre.
Det danske Socialforskningsinstituttet kan vise til
lignende fakta (Egelund og Hestbæk 2003 og 2004).
Den canadiske læreren Kropp nevner (1998:137) i forbindelse
med barnebortføring at av 51.973 barn rapportert forsvunnet
i Canada i 1994, var 40.140 rømlinger, og de aller fleste
av dem vendte hjem av egen drift innen 48 timer. Dette
tallet kan man for eksempel sammenligne med fosterbarn som
rømmer/flykter fra fosterhjem og hvor de drar hen. Det
finnes blant annet tall i Jönsons Sammanbrott
i familjehem (1995), en utredning foretatt
for Socialstyrelsen som undersøkte 189
fosterhjemsplasseringer i Sverige ("familjehem" betyr
fosterhjem). Av disse resulterte 44 % i sammenbrudd, det
vil si avslutning av fosterhjemsplasseringen før
sosialvesenet ønsket (s 26), og andre, internasjonale
studier Jönson viser til har lignende prosenter (s 12-13).
De to dominerende faktorer er at fosterhjemmet ikke greier
barnet (35%), og at barnet rømmer, nekter å vende tilbake,
flytter hjem til sin biologiske familie (35%). Ved 8% av
sammenbruddene var utløsende årsak mishandling/overgrep mot
fosterbarnet i fosterhjemmet og andre misforhold der (s
42). Plasseringer av fosterbarn hos slekt resulterte i 26%
sammenbrudd, hos ikke-slekt i 47% (s 35).
Flinn & England's studie (1995) fra de karibiske øyer
viser sterkt forhøyet stress (fysiologisk målt) hos barn
som ikke enten bor sammen med begge biologiske foreldre
eller med sin mor og mormor (en vanlig boform i Vestindia).
Herman, Susser & Struening (1994) har studert depresjon
blant voksne hjemløse i New York. Blant dem som har vært i
fosterhjem eller på institusjon i barndommen, er det
signifikant flere som rapporterer at de er deprimerte når
hjemløsheten kommer til som stressfaktor, enn blant dem som
er vokst opp hos sin egen familie.
Når Geir Levi Nilsen avskriver familiens verdi ved å
henvise til konflikter i familien Orderud, er hans
resonnement derfor etter mitt skjønn ute av fokus.
Enkelttilfeller av familiekonflikt og familieoppløsning må
måles mot alternativene generelt: Andre fellesskapsformer
gir som forutsigelse mindre samhold, mindre pålitelighet og
stabilitet for barn, og mindre opplevelse av hengivenhet
mellom barna og de voksne. Einstøingtilværelse gir ingen
overhode. Enkelte voksne kan nok leve alene og nærmest føre
naturalhusholdning, dog med adskillige ressurser hentet fra
samfunnet. Men barn kan ikke klare seg alene. Biologisk
familie av foreldre og barn er ingen arbitrær, sosial
konstruksjon. Andre samlivsformer kommer nærmere å være
det.
Gjenfunnet
slekt
I et enkelt Strømøy-program så man en tenåringsgutt som
ikke fikk noe ut av å møte sin mor. At det kan gå slik, er
påregnelig, ikke minst ut fra denne guttens alder, ettersom
våre instinkter og følelser er tendenser, ikke absolutte
reflekser. Andre Tore-på-sporet-programmer har vist et helt
annet resultat, blant annet voksne adoptivbarn som selv har
søkt sine foreldre og vært mer enn glad for å finne dem.
Akkurat det samme ser vi av en rekke beretninger, bøker,
programmer og artikler som dreier seg om argentinske barn
hvor foreldrene ble drept av juntaen og som ble adoptert
inn i rike junta-familier, og om østtyske barn hvis
foreldre måtte flykte og som ble skilt fra dem og adoptert
inn i politisk korrekte DDR-familier. Det gjenforenede
Tyskland har lagt arbeid i å legge til rette for
gjenforening, og det har i de fleste tilfeller vært ønsket
både av barna og foreldrene. Bestemødrene på Maiplassen
startet arbeidet i Argentina.
Noen av alle gjenforeninger som finner sted utenfor
rampelyset er også skuffende eller likegyldige for partene.
Det overveldende klare er allikevel alle de tilfellene hvor
både barn og foreldre ønsker å gjenforenes, har tenkt på
hverandre og lengtet og fantasert, og hvor de opplever en
glede og en nærhet som ikke er begrenset til dem som har
søkt mest aktivt. Lignende forhold finner vi hos barn som
holdes borte fra en av foreldrene av den andre forelderen.
De blir ikke sjelden bearbeidet – det kan dreie seg om ren
hjernevask – til å forholde seg fiendtlig til den
fraværende forelderen, ellers ville de kanskje ikke være å
formå til å holde seg borte fra ham/henne? Der hvor det
ikke er tilfelle, kan barnet føle en ren sorg over ikke å
ha kontakt med den fraværende, uansett grunn. Det er rett
og slett ikke tilfelle, slik Nilsen tror det er, at den som
blir forsøkt "oppsporet" normalt er likegyldig til dette
eller til sine søkende slektninger.
Slektsbånd oppleves faktisk som verdifulle av de aller
fleste, særlig kjærligheten mellom foreldre og egne barn,
det gir seg ut fra de forhold jeg har forklart ovenfor. Det
kommer til uttrykk både gjennom forskningsresultater,
gjennom splittede familier som søker hverandre, som i
eksemplene i Strømøys program, gjennom de sterke fremstøt
som grupper av adopterte har organisert for å få åpnet
arkivene – noe de har lykkes med i mange land, og ved at
mange tusen bortadopterte søker sine foreldre og andre
slektninger gjennom internett, hvor det finnes organiserte
søkemuligheter.
Tidsånden
La meg si meg enig med Geir Levi Nilsen i at det snakkes
mer om biologi og biologisk slektskaps betydning nå for
tiden enn for noen decennier siden. Jeg er også enig i at
den oppfatning som der uttrykkes: at biologiske bånd er
anderledes enn andre, står i kontrast til behavioristisk
miljø-tenkning.
Men jeg har en annen oppfatning enn Nilsen av grunnen til
dette. Jeg tror ikke det skyldes noen tilfeldig, verdiløs
eller uforståelig dille – noe à la en mote i pop-musikk
eller verdensanskuelse, om man vil. Jeg tror det skyldes at
biologiske bånds naturlighet er kommet under sterkt angrep
fra mekanistisk, ganske primitiv miljø-determinisme, som
faktisk har vunnet frem som oppfatning i brede lag av
befolkningen. En slik oppfatning har nok vært utbredt i
akademiske kretser i de tidlige tiår av 1900-tallet og før
det også, men den skjøt for alvor fart fra 1960-tallet, i
takt med en voldsom utbygging av utdannelse i sosialt
arbeid og psykologi. Historiker Jon Knut Berg (1991) gir et
godt bilde av et enkelt-eksempel på dette og dets
resultater.
Mot miljø-determinismen forsøker så folk med mere tro på
biologiske sammenhenger å forsvare "biologismen", men de
gjør det ofte temmelig hjelpeløst. At relasjonen
foreldre-barn er særlig verdifull har alltid vært så
selvsagt at man ikke har behøvet å finne ut hvorfor. Vår
nasjonalforsamling gir et slående eksempel på dette. Det
skrives i lovgivning eller i forarbeider om at "Det har en
egenverdi for barn å vokse opp hos sine egne foreldre". Men
jeg tror knapt en eneste stortingsrepresentant kan forsvare
dette standpunktet gjennom å forklare hvorfor. Heller ikke
viser de noen vilje til å finne det ut.
Nå er verdien av naturgitte bånd under press fra
sosio-psykologiske grupper som livnærer seg av å konstruere
"familier" for barn og alskens "aktivitet" for å skape
"relasjoner" mellom barn og alle andre i disse kunstige
grupperingene. Og ikke å forglemme: livnærer seg av å
konstruere bisarre forklaringer på hvorfor alt det
sosio-psykologiske "arbeidet" med barn ikke fungerer som
deres teorier prediker. Det er bra, og det er på tide, at
familiene begynner å heve røsten mot disse "barnefaglige"
kadrene med sine forfeilede spekulasjoner og filosofier. De
som forstår hva familien som naturbasert enhet har å si for
barn og dermed for samfunnet, blir sikkert mer skolerte og
innsiktsfulle etter hvert og gjør seg kraftigere gjeldende.
Da blir det forhåpentlig satt en stopper for at det brukes
milliarder på stadig mere kvasi-forskning om "miljøets"
betydning og barns "tilknytning", og enda flere milliarder
på å "arbeide" med barn som miljø-deterministene har
berøvet deres egen familie.
Adopsjon
Nilsen tar i sitt innlegg utgangspunkt i en sak som gjelder
adopsjon. Han er i stort (om enn ikke så godt, synes jeg)
selskap: De aller fleste i vårt samfunn har en idyllisert
oppfatning av adopsjon. Man fester seg ved alle mulige
vanskeligheter som er vanlige mellom barn og biologiske
foreldre men er ikke oppmerksom på både tilsvarende og
spesielle vanskeligheter i adoptivfamilier.
I 1998 - 2001 brukte jeg spesielt mye tid på å søke i
litteratur om adopsjon, fordi jeg som sakkyndig vitne
skulle legge frem i retten faglitteratur av relevans i
saken der norske myndigheter med tvang bortadopte Adele
Johansens datter Signe Malene.
Det som studeres og skrives av sosio-psykologiske kretser
som beskjeftiger seg med adopsjon, er stort sett preget av
ønsketenkning, dårlig teoretisk basis, og mangel på
skikkelig utførte undersøkelser og empiri. Den reelle
faglitteraturen var imidlertid ikke vanskelig å finne frem
til, og den avslørte et helt annet bilde av virkeligheten.
Igjen kommer noe av det mest avslørende fra statistikk
basert på pålitelige undersøkelser med
sammenligningsgrupper og kontroll av andre variabler.
De aller fleste som adopteres, kommer til familier som
sosialt og økonomisk ligger adskillig over
gjennomsnittsbefolkningen, og adoptivforeldre er blitt
underkastet bedømmelse av deres motiver, deres fungering
personlig og sosialt, og deres psykiske stabilitet og
skikkethet. Mange adoptivbarn blir bortadoptert ved
fødselen, og har altså ingen tidligere opplevelser eller
minner om sine egne foreldre. Allikevel er der
overhyppighet av opplevde problemer i adoptivfamilier, både
for adoptivbarna og for adoptivforeldrene, og både innen
følelsesmessige og praktiske områder. La meg nevne noen få
arbeider.
En stor studie av Miller et al (2000) viser at mens
utslagene i funksjon/mistilpasning gennomsnittlig avviker
lite mellom adopterte og normalbefolkningen, dekker dette
over mere ekstreme utslag i begge retninger blant
adopterte: De faller i to store grupper, de meget godt
fungerende og de meget dårlig fungerende. Alt i alt er det
allikevel overhyppighet av alle slags problemer blant
adopterte. En stor meta-analyse (oversikt og sammenligning
av flere andre undersøkelser) av Wierzbicki (1993) viser
det samme.
Flere studier viser sånt som at adoptivbarn som unge voksne
forlater hjemmet tidligere enn biologiske barn, og at noen
prosent av adopsjoner blir annullert av adoptivforeldre som
angrer adopsjonen (i enkelte land er dette juridisk mulig),
eller barna blir meldt av adoptivforeldrene til ny
bortadoptering i regi av sosialvesenet.
Adoptivfamilier er langt hyppigere klienter i psykiatrisk
behandling enn normalbefolkningen, og adopterte er
overrepresentert i psykiatriske sykehus
(Adoption
and Healing (1997:21)). Cohen, Coyne &
Duvall (1993) har oppfattet at det er særlige problemer
forbundet med det å være/ha adoptivbarn, og tilbyr (1994)
en helt spesiell psykologisk behandling for
adoptivfamilier. Men hverken Cohen et al eller de fleste
andre som driver forskning, saksbehandling eller
terapeutisk behandling i feltet makter å åpne øynene for at
det er nærmest meningsløst å lete etter årsaker og skyld i
adoptivbarns egenskaper eller forholdene før adopsjonen.
Det har vært adopterte, deres biofamilier og deres
adoptivfamilier selv som har fått frem klar tale:
Vanskelighetene skyldes selve adopsjonen, det å være
adoptert, det å ha adoptivbarn. Jeg vil særlig vise til
utviklingen i Australia, New Zealand og Canada (se Griffith
(1991), Robinson (2000) og Adoption
and Healing (1997)). Der og andre steder er
det også oppstått grupper som er fullstendig imot all
adopsjon utenfor slekten. De lar høre fra seg på nettet.
Forordet til Adoption
and Healing beskriver hvordan biologiske
foreldre (vesentlig mødre), adoptivforeldre og adoptivbarn
har gått sammen for å få frem informasjon, få endret
lovgivningen og få fjernet iallfall noen av de verste
sidene av adopsjon. Illustrerende er beskrivelsen av
hvordan det er familiene som må lære opp sosialarbeidere,
psykologer og adopsjonsmyndigheter, som alle i teorien
skulle vite, men i realiteten ikke vet.
*
Referanser:
Adoption
and Healing (1997). Proceedings of
The
international conference on Adoption and
Healing, Wellington, Aotearoa New
Zealand, 1997
Wellington: New Zealand Adoption Education and Healing
Trust. ISBN 0-473-04733-0
Jon Knut Berg (1991): "Sosialomsorgens brustne illusjoner"
i Anne-Hilde Nagel (red): Velferdskommunen.
Kommunenes rolle i utviklingen av
velferdsstaten
Bergen: Alma Mater. ISBN 82-419-0077-5
Nancy J. Cohen, James Coyne & James Duvall (1993):
"Adopted and Biological Children in the Clinic: Family,
Parental and Child Characteristics", Journal
of Child Psychology and Psychiatry Vol 34 No 4
Nancy J. Cohen, James Duvall, James C. Coyne (1994):
Mental
Health Service Needs of Post-adoptive Families
Newmarket, Ontario: Children's Aid Society in York Region
Martin Daly & Margo Wilson (1983): Sex,
Evolution and Behavior (2nd edition)
Belmont, California: Wadsworth. ISBN 0-87150-767-6
Martin Daly & Margo Wilson (1998): The
Truth about Cinderella. A Darwinian view of Parental
Love
London: Weidenfeld & Nicolson. ISBN 0-297-84161-0
Tine Egelund, Anne-Dorthe Hestbæk (2003):
Anbringelse
af børn og unge uden for hjemmet. En
forskningsoversigt
København: Socialforskningsinstituttet. ISBN 87-7487-714-3
Tine Egelund, Anne-Dorthe Hestbæk (2004):
Små
børn anbragt uden for hjemmet. En forløbsundersøgelse af
anbragte børn født i 1995
København: Socialforskningsinstituttet. ISBN 87-7487-761-5
Mark V. Flinn & Barry G. England (1995): "Childhood
Stress and Family Environment" i Current
Anthropology, Vol 36 No 5, December 1995
Keith C. Griffith (1991): The
right to know who you are. Reform of Adoption Law with
Honesty, Openness and Integrity
Penetanguishene, Ont, Canada: Invercauld Books &
Publications. ISBN 0-9695151-0-3
Daniel B. Herman, Ezra S. Susser, Elmer L. Struening
(1994): "Childhood Out-of-Home Care and Current Depressive
Symptoms among Homeless Adults" i American
Journal of Public Health (AJPH) vol 84, no 11, November
1994
Håkan Jönson (1995): Sammanbrott
i familjehem
Stockholm; Socialstyrelsen. ISBN 91-7201-021-5
Paul Kropp (1998): I'll
Be the Parent, You Be the Kid. The Hot Button Topics in
Parenting
Toronto: Random House of Canada. ISBN 0-679-30920-9
Brent C. Miller, Xitao Fan, Mathew Christensen, Harold D.
Grotevant, Manfred van Dulmen (2000): "Comparisons of
Adopted and Nonadopted Adolescents in a Large, Nationally
Representative Sample", Child
Development 71,5
Reuben Pannor, Annette Baran, Arthur D. Sorosky (1978):
"Birth Parents Who Relinquished Babies for Adoption
Revisited", Family
Process 17
Evelyn Burns Robinson (2000): Adoption
and Loss. The Hidden Grief
Christies Beach, South Australia: Clova Publications. ISBN
1-74053-000-4
Bo Vinnerljung (1996): Fosterbarn
som vuxna
Lund Studies in Social Welfare XIII
Lund: Arkiv förlag. ISBN 91-7924-091-7
Michael Wierzbicki (1993): "Psychological Adjustment of
Adoptees: A Meta-Analysis", Journal
of Clinical Child Psychology 22,4
*